Dziś będzie o tym jak zainteresować dzieci książką. Mam już za sobą trochę lekcji z wykorzystaniem tych obrazkowych, dla dzieci, ale rzecz jasna w języku angielskim. Jakiś czas temu, dzięki uprzejmości jednej z przedszkolnych mam, trafiły w moje ręce cudowne propozycje anglojęzycznych autorów i… Krótko mówiąc przepadłam. 

Uświadomiło mi to, że właśnie książki są genialnym narzędziem do pracy! W końcu czytanie opowiadań może być świetnym sposobem na powtórkę już poznanego, a nawet wprowadzenie nowego słownictwa czy wyrażeń. Oczywiście poziom trudności musimy dopasować do wieku naszych uczniów, a cały proces poznawania zawartości książeczki wzbogacić o dodatkowe ćwiczenia, aktywności (poza samą historią na zajęcia przynieśmy związane z nią albo tzw. , czyli przedmioty z otoczenia dzieci, które nawiązują do słownictwa w niej występującego i pomogą nam je wprowadzić).

Natomiast przed samym już czytaniem, pamiętaj o kilku zasadach, które przedstawiam poniżej. 

Podobne reguły możemy zastosować, czytając dzieciom w jakimkolwiek języku, także po polsku.

 

1. Poproś dzieci, żeby usiadły na przeciwko ciebie tak, by dobrze widziały obrazki w książce, to one są kluczem do zrozumienia treści.

 

2. Pokaż dzieciom pierwszy obrazek, zapytaj co widzą, poproś o nazwanie zwierzątka, postaci z bajki. Dzieci mogą odpowiedzieć w swoim ojczystym języku, ale jeżeli ćwiczyliśmy już związane z książeczką słownictwo, zachęćmy je do znalezienia angielskiego słowa.

 

3. Rozpocznij czytanie, a nawet bardziej opowiadanie (w końcu to głównie uczniowie mają widzieć książkę), używając jak najwięcej ekspresji, zmieniaj głos dla każdego z bohaterów, staraj się ją „odegrać” :). Kiedy w opowiadaniu pojawia się narracja czytaj spokojnym, przyjemnym głosem, a gdy zaczyna się coś dziać, podnieś głos, czytaj jakbyś był szczęśliwy, smutny lub zaniepokojony (w zależności o tego, co się w książce dzieje).

 

4. Używaj gestów, np. machaj ręką, kiedy w opowiadaniu ktoś się z kimś żegna, spuść głowę, kiedy jest smutny itp.

 

5. Możesz dodać odgłosy zwierząt lub np. jakąś piosenkę, która pasuje do treści. Np. gdy przedstawiasz dzieciom „Królewnę Śnieżkę”, w momencie, w którym krasnoludki idą do pracy, śpiewając hey ho…, zachęć dzieci by też zaśpiewały. Jeżeli mamy pod ręką instrumenty (i umiemy ich użyć ;)), możemy wykorzystać ich brzmienie, np. bębenek. 

 

6. Gdy czytasz po raz pierwszy, nie zapominaj o odpowiednim rytmie czytanego tekstu, dzięki czemu dzieci lepiej zapamiętają słowa czy też całe struktury. Gdy czytasz już po raz kolejny, możesz pozwolić sobie na nieco więcej: zadawaj dzieciom pytania, zachęcając je tym samym do aktywnego brania udziału, np. Do you see a boy? Where is he?, proś by kończyły za Ciebie zdania  lub nawet dopowiadały co jeszcze mogło się wydarzyć* – wszystko w zależności od tego, o czym historia opowiada, komu ją czytamy i czy czas nam na to pozwoli 🙂

*Dzięki temu jeszcze bardziej zaangażujemy dzieci w przebieg historii i zainteresujemy, będą ciekawe czy ich przewidywania sprawdziły się czy też nie :). Na to pytanie mogą odpowiedzieć w swoim języku.
 
Wszystko, co zrobisz zależy oczywiście od warunków, od tego, do czego bajkę chcesz wykorzystać, ile masz czasu, uczniów i wielu różnych czynników. Nie musimy przerywać jej pytaniami, piosenkami itp. Dobrze przeczytana historia powinna zainteresować słuchaczy :).
 

Podczas czytania dzieci nie muszą siedzieć w bezruchu, dopóki nie gadają, nie przeszkadzają innym, i tak na pewno słuchają. Jednakże kiedy większość z nich zaczyna się wiercić i przestaje słuchać, warto zwrócić uwagę czy nie za bardzo przeciągamy całą historię, przez co dzieci wybijają się z rytmu. Wtedy przyspieszmy jej opowiadanie albo dodajmy trochę ruchu, jeżeli dzieci przez dłuższy czas siedziały.

 
0 0 votes
Ranking
Subscribe
Powiadom o
guest
3 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
Ania
Ania
2 lat temu

Czy mogłaby Pani podać jakieś tytuły, które warto wykorzystać zaczynając przygodę ze storytelling? Z góry dziękuję 🙂

agnieszka
agnieszka
Reply to  Marysia
5 miesięcy temu

moje uwielbiaja The gingerbread man 🙂 Powtarzającą się część zawsze mówią chórem 🙂

Udostępnij ten artykuł

Kategorie

ODWIEDŹ MNIE

NEWSLETTER

Jeśli podobają Ci się moje pomysły, zapisz się do mojego newslettera i bądź na bieżąco!
Archiwa
3
0
Zostaw komentarzx