Gry, zabawy i pomysły na zajęcia o tematyce ARCTIC ANIMALS

Ostatnio przypominałam Wam dwa wpisy z pomysłami na ferie (kosmos i dinozaury). Dziś mam kolejny, który tym razem mam nadzieję będzie nie tylko inspiracją, ale także dużym wsparciem za sprawą materiałów, które powstały dzięki współpracy z Kingą z Pracowni Bajkowo. Wiem, niektórzy z Was już po feriach, ale może po prostu chcecie jeszcze przez chwilę pozostać w zimowym klimacie? W końcu mamy dopiero luty ;).

Co znajdziecie wśród moich materiałów i co możecie z tym zrobić?
1. Matchards 
To mój ulubiony rodzaj kart prezentacyjnych i z tego, co widzę Wam też się ta forma spodobała 🙂 Dlatego i tym razem przygotowałam zestaw, w którym znajdziecie 7 różnych zwierząt zamieszkujących tereny arktyczne: misia polarnego, pingwina, orkę, fokę, morsa, wieloryba i lisa polarnego.

Karty przydadzą się do wprowadzania słownictwa, a potem przy jego powtórce. O konkretnych pomysłach na wykorzystanie matchcards przeczytacie TU, a w gratisie tutorial ;).

2. Action cards
Action cards to świetny sposób na rozgrzewkę lub rozruszanie uczniów podczas zajęć! Do każdego zwierzęcia doapsowałam inną czynność, a czasem nawet dwie. W zestawie znajdziecie 10 kart, na których, jak widzicie, polecenia będą wydawać sami bohaterowie zajęć ;).

Możecie wykorzystać je przy okazji prostej zabawy ruchowej – uczeń losuje kartę, a jego zadaniem jest zaprezentowanie odpowiedniej czynności lub (w zależności od możliwości uczniów czy też na późniejszym etapie zabawy) wydanie polecenia z karty reszcie grupy. Niektóre karty możecie wykorzystać także przy okazji ćwiczenia konstrukcji z czasownikiem „CAN”: The polar bear can runThe seal can clap etc. 
* Gdy Wasi uczniowie będą dobrze radzili sobie już z dopasowywaniem czynności do odpowiednich zwierząt, możecie zagrać w „QUIET GAME” – nauczyciel losuje kartę, którą prezentuje uczniom jednocześnie mówiąc np. The seal can…, ale nie kończy zdania. Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi poprzez wykonanie odpowiedniego gestu, bez używania słów.

* Wypróbujcie przy tej okazji też zabawę „YES/NO” – przygotujcie dwa napisy (YES może być w kolorze zielonym, NO – w czerwonym) i umieśćcie je w dwóch końcach sali lub po przeciwnych stronach rozłożonej na środku sali skakanki czy przyklejonej taśmy malarskiej. Pokazujcie dzieciom karty, dopasowując do nich jakieś czynności (niekoniecznie zgodnie z tym, co dane zwierzę faktycznie potrafi) i zadając pytanie Can the seal… clap/run/walk? etc. Zadaniem uczniów jest udzielenie odpowiedzi poprzez podbiegnięcie do, lub – w wypadku skakanki czy taśmy – przeskoczenie na stronę właściwiego napisu.
P.S. Miałam mały problem z dopasowaniem czynności do wieloryba. Stanęło na mówieniu niskim głosem, więc te karty możecie odłożyć na czas powyższych zabaw ;).

3. Małe karty do gry w memory lub…

Te kwadratowe karty mogą przydać się do gry w memory, ale także, dzięki temu, że nie są połączone z żadnymi napisami, nadzadzą się do wykorzystania jako karty prezentacyjne dla tych z Was, którzy uczą innych języków, niż angielski. Ale to wciąż nie wszystko! 🙂

Karty pomogą Wam urozmaicić utrwalanie słownictwa oraz niektóre zabawy. Możecie przykleić je na ściankach dużej kostki, która przyda się przy powtórce – dzieci rzucają kostką i po prostu nazywają zwierzątko, które wypadnie, lub przy okazji różnych zabaw ruchowych.

* Tak przygotowana kostka może zastąpić action cards – wybrany uczeń rzuca kostką, jego zadaniem lub zadaniem dla całej grupy będzie wykonanie jakiejś czynności, w zależności od tego na jakie zwierzę padnie (seal – clap, polar bear – run lub growl, penguin – waddle etc.)
* Można też połączyć wykorzystanie kostki z kartami obrazkowymi lub dużymi word cards, jeżeli Wasi uczniowie już czytają lub uczą się czytać globalnie – rozwieście lub rozłóżcie po całej sali duże karty obrazkowe i/lub napisy przedstawiające te same zwierzęta, które znajdą się na kostce (zwierzątek jest 7, a kostka jak wiadomo ma ścianek 6, wybór tych 6 należy do Was – możecie kierować się tym, którą nazwę najszybciej zapamiętali Wasi uczniowie i ten obrazek sobie tutaj darować). Podczas zajęć pozwólcie wybranym ochotnikom lub każdemu po kolei rzucać kostką. Zadaniem uczniów będzie podbieganie do odpowiedniego obrazka/napisu zgodnie z tym, co wypadnie na kostce.

4. Who comes next?
Tutaj przygotowałam dla Was specjalne materiały, które możecie wykorzystać jako worksheets do uzupełnienia (w pliku znajdziecie 3 karty takie, jak ta widoczna poniżej) lub  po prostu ćwiczenie podczas zajęć.
Z pliku możecie wydrukować też kilkakrotnie same obrazki i układać z nich dowolne rytmy do uzupełnienia lub uczniowie mogą układać własne, dla siebie nawzajem.


5. A na dodatek… INTERAKTYWNA HISTORYJKA OBRAZKOWA – dowiec się więcej, klikając w zdjęcie :).

❄ ❄ ❄
Jeżeli zdecydujecie się na przerabianie tego tematu, zajrzyjcie też na bloga Edyty, gdzie znajdziecie:
* listę piosenek, w których pojawiają się arktyczne zwierzęta (niekwestionowany hit – The Penguin Dance z kanału PINKFONG ❤ – wykorzystajcie koniecznie!)
❄ ❄ ❄

A może i Wy macie jakieś ciekawe propozycje dotyczące tematu ARCTIC ANIMALS? 🙂

  • Anonimowy

    Jakie piękne! I pomysły świetne, jak zawsze. Dziękuję!!!

  • Świetne zestawienie materiałów i śliczne grafiki 🙂

  • Przepraszam ale mam pytanie czysto techniczne. W jaki sposób przygotowujesz te karty ze maja tło? Laminujesz podwójnie czy podklejasz?