Name, Find, Do… – nowa gra na początek roku

…i mamy już 10 sierpnia. Zawsze sobie myślę, że jego pierwsza połowa to jeszcze wakacje, ale w drugiej chyba każdy nauczyciel czuje się już jedną nogą w pracy. Ja jestem w niej nawet dwiema, bo w przedszkolu prywatnym wakacje są zawsze „pracujące”. Momo wszytsko jednak jest to luźniejszy czas, który warto (po części!) poświęcić na przygotwanie się do nowego roku. Dziś mam dla Was propozycję nowej gry, która będziecie mogli wykorzystać trochę w ramach powtórki i rozruszania towarzystwa, ale także przy okazji tematu, który zazwyczaj wprowadzamy we wrześniu czy październiku, czyli „School supplies”. Koniecznie dajcie znać, jak Wam się podoba! 🙂

OPIS GRY

Gra przeznaczona jest dla dzieci w
wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem gry
jest przećwiczenie
wybranego słownictwa
w języku
angielskim obejmującego
nazwy kolorów,
przedmiotów, które można znaleźć w sali szkolnej, wybranych zwierząt i czynności. Gra może posłużyć jako element zasadniczej części lekcji (zwłaszcza, gdy pojawia się w danej grupie po raz pierwszy) –
wówczas można
rozgrywać ją na zasadach gry planszowej, lub
rozgrzewka, tzw. warm up na początku zajęć. Podczas gry uczniowie wykonują zadania z trzech różnych kategorii, które angażują ich na różne sposoby, a jednocześnie pomagają utrwalić/przećwiczyć wybrane słownictwo. Gra może również sprawdzać poziom jego znajomości i być wykorzystana jako podsumowanie kilku
działów i/lub
pierwszych miesięcy nauki,
szczególnie w
grupach przedszkolnych. Dla starszych uczniów poziom trudności zadań oraz zakres ćwiczonego materiału może zostać dowolnie zmodyfikowany. Jeżeli uczniowie dobrze radzą sobie już z czytaniem, prowadzący może również zrezygnować z obrazków przypisanych do
poszczególnych zadań, pozostawiając na kartach jedynie zapis słowny.
PRZYGOTOWANIE

Do gry potrzebne będą:
1. Karty podzielone na trzy kategorie: NAME (kolor żółty), FIND (kolor niebieski)* i DO (kolor czerwony); karty należy wydrukować dwustronnie – z jednej strony
powinny znajdować się zadania, z drugiej kolorowe tło – żółte, niebieskie lub
czerwone (kolor dopasowany do danej kategorii); karty drukujemy w możliwie jak
największym formacie (czyt. jeżeli jest taka możliwość, na papierze A3) i
laminujemy, jeżeli w grę chcemy zagrać więcej, niż raz ;).
2. Kostka do gry ze ściankami w kolorach kategorii
(każdy kolor pojawia się na kostce podwójnie)
* W przypadku kategorii FIND, możemy wybrać opcję z kolorami,
przedmiotami z klasy lub pomieszać jedne i drugie karty (do wyboru 12 z 24 kart).
W zależności od liczebności dzieci w klasie, gra może być rozgrywana w
3-4-osobowych drużynach (szczególnie w grupach/klasach powyżej 12 osób) lub
każdy uczeń może grać indywidualnie (ten model najlepiej sprawdzi się w
grupach do 10, max. 12 osób).
JAK GRAĆ?

Wariant 1. – uczniowie grają w
drużynach

Na dywanie/podłodze rozkładamy
wszystkie karty rewersami do góry (tak, by było widać jedynie kolorowe tła)
posegregowane względem kategorii, najlepiej ułożone jedna na drugiej.
Dzielimy uczniów na drużyny. Każda po kolei rzuca kostką (najlepiej, by w
obrębie drużyny również dzieci rzucały po kolei, tak by wszyscy mieli szansę
zrobić to przynajmniej raz). Osoba, która rzucała losuje kartę, ale dzieci
wykonują zadanie drużynowo. Jeżeli zostanie wylosowana karta z kategorii FIND, wszyscy uczniowie w
drużyny odszukują daną rzecz/kolor w sali (mogą wyszukać kilka, ważne by było
to zgodne z treścią zadania). Gdy padnie na kartę z kategorii NAME, również robią to wspólnie. Oczywiście najpierw odpowiedzieć może jedna
osoba, ale zaraz potem zachęcamy całą drużynę do drylowania słów/struktur. W
przypadku kategorii DO, cała drużyna wykonuje wylosowaną
czynność. Jeżeli trafi na kartę z zadaniem „You do whatever you want, the rest
follows”, osoba która rzucała kostką i losowała kartę wykonuje czynność,
którą muszą powtórzyć pozostali członkowie drużyny.
Wariant 2. – uczniowie grają
indywidualnie

Tak, jak w poprzednim wariancie gry, na dywanie/podłodze
rozkładamy wszystkie karty rewersami do góry.
Dzieci po kolei rzucają kostką i losują karty z odpowiednich „kupek”.
Następnie wykonują wylosowane polecenia. Każdy indywidualnie.
* W przypadku karty z zadaniem „You do whatever you want, the rest
follows”, osoba która rzucała kostką i losowała kartę wykonuje czynność,
którą muszą powtórzyć WSZYSCY pozostai uczniowie.
Wariant „gra planszowa z wykorzystaniem talerzyków”

(najlepiej dla grupy do
12 osób lub większej,  jeżeli mamy samych
cierpliwych uczniów)

PRZYGOTOWANIE

Przed zajęciami przygotowujemy:
  • Karty z zadaniami – również wydrukowane
    dwustronnie, ale tym razem wymieszane, z tłami niekoniecznie dopasowanymi do
    kategorii, czyli każdy kolor (żółty, niebieski, czerwony) „otrzymuje” po 12
    zadań z wszystkich trzech kategorii (NAME, FIND, DO)
  • Kostka do gry ze ściankami w kolorach
    kategorii (każdy kolor pojawia się na kostce podwójnie)
  • Papierowe talerzyki, które posłużą za
    pola do gry

ZASADY GRY w wersji z talerzykami

Dzielimy dzieci na 3 pary lub drużyny, chyba że grupa, z którą będziemy
grać jest naprawdę mała i liczy 3 osoby). Na podłodze rozkładamy talerzyki w
formie 3 ścieżek prowadzących od miejsc, w których siedzą poszczególne
pary/drużyny do wyznaczonego punktu na środku sali (tam można umieścić talerzyk
z napisem „FINISH”). W obrębie każdej ścieżki układamy kilka talerzyków (max
12) – ich liczba zależy od liczby dzieci w całej grupie, a na każdej karty w
jednym z kolorów rewersami do góry, tworząc w ten sposób żółtą, niebieską i
czerwoną ścieżkę. Każdą ścieżkę, a zarazem kolor przyporządkowujemy do jednej
drużyny. Prowadzący lub wybrane dziecko (dzieci mogą się zmieniać) staje na
środku i rzuca kostką. Kolor, który wypadnie oznacza drużynę, która odkrywa
swoją pierwszą kartę, a następnie wykonuje umieszone na niej zadanie. Jeżeli
jej się to uda (a na pewno tak będzie! W razie potrzeby, nauczyciel pomaga), odkłada kartę na bok, zostawiając
pusty talerzyk. Kolejna osoba lub prowadzący rzuca kostką i ponownie kolor,
który wypadnie oznacza drużynę, która wkracza do gry itd. Grę kontynuujemy do
momentu, w którym jedna z drużyn dotrze do mety = wszystkie talerzyki z jej
ścieżki będą puste.

Podoba Ci się? Pobierz grę:
  • Super 🙂 Biorę się za drukowanie 😀

  • Pomysłowa gra, wypróbuję na początku września z 6latkami:)

    • Ja z 5-latkami 🙂

    • Dla pięciolatków odejmę school supplies, bo tego jeszcze nie omawialiśmy, zaplanowałam dla 6 latków ten temat:)

  • Anonimowy

    Wow! Świetne:D

  • Anonimowy

    Jak zwykle genialne w swej prostocie. Myślę, ę dla moich dzieci można by jeszcze dodać słownictwo związane z zabawkami oraz kształtami 🙂 Dzięki

    • Pewnie! Możliwości jest wiele, a w pliku do pobrania dostępne są też puste szablony do uzupełniania. Grę można przerabiać na własny użytek 🙂

  • Gra wydaje się bardzo fajna, na pewno wypróbuję! 🙂

  • Bosko 🙂 Drukowanko i laminowanko :)))

  • Anonimowy

    Rewelacja 🙂

  • Anonimowy

    Świetniasta, na pewno wykorzystam we wrześniu:D

  • Ciekawa opcja na deszczowy wieczór.

  • Super gra 🙂

  • Świetne! W tym roku powracam do przedszkolaków, ale i moi starszacy chętnie skorzystają z gry 🙂

  • świetne!

  • Anonimowy

    super 🙂

  • Anonimowy

    hahah ja zabiaram się za drukowanie 🙂 wykorzystam to też w klasach I – III tylko to zmodyfikuje hahah 🙂 super