…i mamy już 10 sierpnia. Zawsze sobie myślę, że jego pierwsza połowa to jeszcze wakacje, ale w drugiej chyba każdy nauczyciel czuje się już jedną nogą w pracy. Ja jestem w niej nawet dwiema, bo w przedszkolu prywatnym wakacje są zawsze „pracujące”. Mimo wszystko jednak jest to luźniejszy czas, który warto (po części!) poświęcić na przygotowanie się do nowego roku. Dziś mam dla Was propozycję nowej gry, która będziecie mogli wykorzystać trochę w ramach powtórki i rozruszania towarzystwa, ale także przy okazji tematu, który zazwyczaj wprowadzamy we wrześniu czy październiku, czyli „School supplies”. Koniecznie dajcie znać, jak Wam się podoba! 🙂
OPIS GRY
Gra przeznaczona jest dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Celem gry jest przećwiczenie wybranego słownictwa w języku angielskim obejmującego nazwy kolorów, przedmiotów, które można znaleźć w sali szkolnej, wybranych zwierząt i czynności. Gra może posłużyć jako element zasadniczej części lekcji (zwłaszcza, gdy pojawia się w danej grupie po raz pierwszy) – wówczas można rozgrywać ją na zasadach gry planszowej, lub w ramach rozgrzewki, tzw. warm up, na początku zajęć. Podczas gry uczniowie wykonują zadania z trzech różnych kategorii, które angażują ich na różne sposoby, a jednocześnie pomagają utrwalić/przećwiczyć wybrane słownictwo. Gra może również sprawdzać poziom jego znajomości i być wykorzystana jako podsumowanie kilku
działów i/lub pierwszych miesięcy nauki, szczególnie w grupach przedszkolnych. Dla starszych uczniów poziom trudności zadań oraz zakres ćwiczonego materiału może zostać dowolnie zmodyfikowany. Jeżeli uczniowie dobrze radzą sobie już z czytaniem, prowadzący może również zrezygnować z obrazków przypisanych do poszczególnych zadań, pozostawiając na kartach jedynie zapis słowny.
PRZYGOTOWANIE
Do gry potrzebne będą:
1. Karty podzielone na trzy kategorie: NAME (kolor żółty), FIND (kolor niebieski)* i DO (kolor czerwony); karty należy wydrukować dwustronnie – z jednej strony
powinny znajdować się zadania, z drugiej kolorowe tło – żółte, niebieskie lub
czerwone (kolor dopasowany do danej kategorii); karty drukujemy w możliwie jak
największym formacie (czyt. jeżeli jest taka możliwość, na papierze A3) i
laminujemy, jeżeli w grę chcemy zagrać więcej, niż raz ;).
2. Kostka do gry ze ściankami w kolorach kategorii (każdy kolor pojawia się na kostce podwójnie)
* W przypadku kategorii FIND, możemy wybrać opcję z kolorami, przedmiotami z klasy lub pomieszać jedne i drugie karty (do wyboru 12 z 24 kart).
W zależności od liczebności dzieci w klasie, gra może być rozgrywana w 3-4-osobowych drużynach (szczególnie w grupach/klasach powyżej 12 osób) lub każdy uczeń może grać indywidualnie (ten model najlepiej sprawdzi się w grupach do 10, max. 12 osób).
JAK GRAĆ?
Wariant 1. – uczniowie grają w drużynach
Na dywanie/podłodze rozkładamy wszystkie karty rewersami do góry (tak, by było widać jedynie kolorowe tła) posegregowane względem kategorii, najlepiej ułożone jedna na drugiej.
Dzielimy uczniów na drużyny. Każda po kolei rzuca kostką (najlepiej, by w obrębie drużyny również dzieci rzucały po kolei, tak by wszyscy mieli szansę zrobić to przynajmniej raz). Osoba, która rzucała losuje kartę, ale dzieci wykonują zadanie drużynowo. Jeżeli zostanie wylosowana karta z kategorii FIND, wszyscy uczniowie w drużyny odszukują daną rzecz/kolor w sali (mogą wyszukać kilka, ważne by było to zgodne z treścią zadania). Gdy padnie na kartę z kategorii NAME, również robią to wspólnie. Oczywiście najpierw odpowiedzieć może jedna osoba, ale zaraz potem zachęcamy całą drużynę do drylowania słów/struktur. W przypadku kategorii DO, cała drużyna wykonuje wylosowaną czynność. Jeżeli trafi na kartę z zadaniem „You do whatever you want, the rest follows”, osoba która rzucała kostką i losowała kartę wykonuje czynność, którą muszą powtórzyć pozostali członkowie drużyny.
Wariant 2. – uczniowie grają indywidualnie
Tak, jak w poprzednim wariancie gry, na dywanie/podłodze rozkładamy wszystkie karty rewersami do góry.
Dzieci po kolei rzucają kostką i losują karty z odpowiednich „kupek”. Następnie wykonują wylosowane polecenia. Każdy indywidualnie.
* W przypadku karty z zadaniem „You do whatever you want, the rest follows”, osoba która rzucała kostką i losowała kartę wykonuje czynność, którą muszą powtórzyć WSZYSCY pozostali uczniowie.
Wariant „gra planszowa z wykorzystaniem talerzyków”
(najlepiej dla grupy do 12 osób lub większej, jeżeli mamy samych cierpliwych uczniów ;)).
PRZYGOTOWANIE
Przed zajęciami przygotowujemy:
- Karty z zadaniami – również wydrukowane
dwustronnie, ale tym razem wymieszane, z tłami niekoniecznie dopasowanymi do kategorii, czyli każdy kolor (żółty, niebieski, czerwony) „otrzymuje” po 12 zadań z wszystkich trzech kategorii (NAME, FIND, DO) - Kostka do gry ze ściankami w kolorach kategorii (każdy kolor pojawia się na kostce podwójnie)
- Papierowe talerzyki, które posłużą za pola do gry
ZASADY GRY w wersji z talerzykami
Dzielimy dzieci na 3 pary lub drużyny, chyba że grupa, z którą będziemy grać jest naprawdę mała i liczy 3 osoby). Na podłodze rozkładamy talerzyki w formie 3 ścieżek prowadzących od miejsc, w których siedzą poszczególne pary/drużyny do wyznaczonego punktu na środku sali (tam można umieścić talerzyk z napisem „FINISH”). W obrębie każdej ścieżki układamy kilka talerzyków (max 12) – ich liczba zależy od liczby dzieci w całej grupie, a na każdej karty w jednym z kolorów rewersami do góry, tworząc w ten sposób żółtą, niebieską i czerwoną ścieżkę. Każdą ścieżkę, a zarazem kolor przyporządkowujemy do jednej drużyny. Prowadzący lub wybrane dziecko (dzieci mogą się zmieniać) staje na środku i rzuca kostką. Kolor, który wypadnie oznacza drużynę, która odkrywa swoją pierwszą kartę, a następnie wykonuje umieszczone na niej zadanie. Jeżeli jej się to uda (a na pewno tak będzie! W razie potrzeby, nauczyciel pomaga), odkłada kartę na bok, zostawiając pusty talerzyk. Kolejna osoba lub prowadzący rzuca kostką i ponownie kolor, który wypadnie oznacza drużynę, która wkracza do gry itd. Grę kontynuujemy do momentu, w którym jedna z drużyn dotrze do mety = wszystkie talerzyki z jej ścieżki będą puste.
* * *
Sprawdź też: Name, Find, Do… vol. 2
Super 🙂 Biorę się za drukowanie 😀
WOW! Ale jesteś szybka 😉
Pomysłowa gra, wypróbuję na początku września z 6latkami:)
Ja z 5-latkami 🙂
Dla pięciolatków odejmę school supplies, bo tego jeszcze nie omawialiśmy, zaplanowałam dla 6 latków ten temat:)
Wow! Świetne:D
Jak zwykle genialne w swej prostocie. Myślę, ę dla moich dzieci można by jeszcze dodać słownictwo związane z zabawkami oraz kształtami 🙂 Dzięki
Pewnie! Możliwości jest wiele, a w pliku do pobrania dostępne są też puste szablony do uzupełniania. Grę można przerabiać na własny użytek 🙂
Gra wydaje się bardzo fajna, na pewno wypróbuję! 🙂
Bosko 🙂 Drukowanko i laminowanko :)))
Rewelacja 🙂
Świetniasta, na pewno wykorzystam we wrześniu:D
Ciekawa opcja na deszczowy wieczór.
Super gra 🙂
Świetne! W tym roku powracam do przedszkolaków, ale i moi starszacy chętnie skorzystają z gry 🙂
świetne!
super 🙂
hahah ja zabiaram się za drukowanie 🙂 wykorzystam to też w klasach I – III tylko to zmodyfikuje hahah 🙂 super