Brown Bear Brown Bear What Do You See?

Najpopularniejsze anglojęzyczne książeczki dla dzieci (głównie autorstwa Erica Carle’a) towarzyszyły mi właściwie od początku mojej kariery nauczycielskiej, ale od września przyszło mi realizować program, w którym ok. 1/4 lekcji oparta jest na story books. Dzięki temu poznałam wiele nowych, ciekawych propozycji. Do tego utwierdziło mnie to w przekonaniu, że jest to naprawdę świetny sposób na nauczanie dzieci i warto poświęcać na to więcej czasu :). Oczywiście nie mogę, ani nie zamierzam, przedstawiać szczegółów zawartych w programie, na szczęście jednak moja głowa jest jak zawsze pełna pomysłów, a internet – inspiracji, „wspólnymi siłami” na pewno wiele zdziałamy ;).

Jeżeli potrzebujecie wskazówek co do samego sposobu czytania dzieciom książeczek, zajrzyjcie tu. Ja natomiast chciałabym przejść do konkretów i cały cykl poświęcony story books zacząć od mojej ulubionej (do tej pory) książeczki napisanej przez Billa Martina, a zilustrowanej przez Erica Carle’a, Brown Bear Brown Bear What Do You See? Ostatnio towarzyszy mi ona na lekcjach w przedszkolu i z tej okazji po raz kolejny przekopałam Internet w poszukiwaniu ciekawych pomysłów i pomocy z nią związanych, tym razem starannie je „kolekcjonując”. Znajdziecie je na mojej Pineterstowej tablicy oraz dalej w tym poście :).

Zacznijmy jednak od krótkiego opisu samej książki. Jest to świetna propozycja wprowadzająca i/lub utrwalająca nazwy kolorów oraz zwierząt, a także pytanie What do you see?, którego zrozumienie na pewno ułatwi dzieciom komunikowanie się na następnych zajęciach :). By lepiej poznać jej treść, posłuchajcie piosenki :).

Jeżeli zechcecie potraktować książkę jedynie jako urozmaicenie, oczywiście wystarczy samo czytanie, jednak słownictwa jest w niej na tyle dużo (podobnie jak i dostępnych materiałów), że na jej podstawie spokojnie można zbudować całe lekcje dla przedszkolaków :). U nas wprowadzam ją z najstarszą grupą, 5-6-latków, ale jestem pewna, że poradziłyby sobie i 4-latki.

By dzieci dobrze opanowały słownictwo oraz struktury, której pojawiają się w książce, odpowiednio wcześniej wprowadźcie i przećwiczcie z dziećmi następujące słowa (karty, które mogą wam się przydać znajdziecie TU):
colours: brown, red, yellow, blue, purple, green, white, gold (orange), black
animals: bear, bird, duck, horse, cat, frog, dog, fish, sheep
Do wprowadzenia bohaterów książki możecie użyć przygotowanych przeze mnie flashcards, a do utrwalenia – powyższej gry memory :). Jeżeli macie większą grupę lub Wasze dzieci potrzebują po prostu więcej ruchu, wybierzcie np. zabawę YES/NO, której opis znajdziecie tu. Pamiętajcie też, by powtarzać z dziećmi wprowadzane słownictwo. Jeżeli np. pokazując niebieskiego konia, zadajecie pytanie Is this a yellow duck? a dzieci podbiegają do napisu NO, przećwiczenie z nimi poprawną odpowiedź zanim wrócą na miejsca, mówiąc Of course not, IT’S A… i czekajcie na odpowiedź ze strony uczniów: …BLUE HORSE!
Po przeczytaniu książki, możecie też przygotować następujące ćwiczenie: osobno rozłóżcie obrazki występujących w książce zwierząt w czarno-białej wersji i flashe z kolorami, zadaniem dzieci jest dopasowanie jednych do drugich. 
Następnie dla utrwalenia słownictwa poćwiczcie zapamiętanie sekwencji wydarzeń. Może w tym pomóc np. wspólny projekt plastyczny z wykorzystaniem obrazków z www.kizclub.com.

Moje dzieci uwielbiają też grę Who Took The Cookie From The Cookie Jar?! w każdej formie, tak więc wykorzystałam ją i tutaj :). Na podłodze rozłożyliśmy wszystkie karty ze zwierzętami, a przy każdym z nich po jednej kacie z gry, dzieci zgadywały kto „ukradł” ciastko, podając po kolei nazwy zwierząt :). Jeżeli macie w grupie wystarczającą liczbę dzieci (min. 8) możecie rozdać każdemu po jednym obrazku i powiedzieć, że od tej pory dzieci nie będą Kubą, Zosią czy Olkiem, ale Blue Horse, Yellow Duck, Green Frog etc. i tak będziemy się do nich zwracać podczas gry. W ten sposób można przećwiczyć właściwie dowolne słownictwo :).

Jeszcze więcej materiałów i inspiracji znajdziecie na stronach:

www.babygaga.com

www.ready-set-read.com

www.1plus1plus1equals1.net

www.speechroomnews.blogspot.com

Have fun!
M.
  • też lubię… stoi na półce i od jakiegoś czasu czeka na swoją kolej blogowego posta! dzięki za fajne pomysły!

  • Ja również dołączam do podziękowań 🙂 wszytskie pomysły są idealne i podobają się dzieciom, korzystam z nich bardzo często